1-2) اهداف تحقیق
هدف کلی انجام این تحقیق، یکپارچه سازی مدل کسب و کار و CSR به منظور خلق یک سازمان مسئول میباشد که این هدف کلی را میتوان به اهداف خرد زیر تقسیم نمود:
1- بررسی نقش ذینفعان در فرآیند یکپارچه سازی مدل کسب و کار و CSR
2- بررسی تاثیر مدل کسب و کار با رویکرد CSR بر مزیت رقابتی سازمان
1-3) اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن
رشد روزافزون و سریع صنایع مختلف و رقابت شدید جهت دستیابی به جایگاه بهتر، بسیاری از سازمانها را نسبت به توسعه پایدار و مسائل اجتماعی و زیست محیطی بی توجه نموده است. این موضوع با کمال تاسف در کشورهای درحال توسعه بیشتر به چشم میخورد چرا که اغلب شرکتها (بخصوص شرکتهای خصوصی) با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی تنها به دنبال دستیابی به سود مورد نظر خود بوده و نگاه جامع و بلند مدت ندارند. بر اساس اصل سوم توسعه پایدار در منشور سازمان ملل حق توسعه باید به نحوی اعمال شود که به طور مساوی نیازهای نسل کنونی و نسلهای آینده را در زمینه توسعه و محیط زیست برآورده سازد. از سوی دیگر در بسیاری از شرکتهای حتی بزرگ، شیوهی کسب و کار سنتی بوده و روشها و رویکردهای نوین مدیریتی و سازمانی دیده نمیشود. توجه به رویکردهای نوین در حوزهی دانش مدیریت از یک سو و مسائل اجتماعی و زیست محیطی و همچنین حقوق ذینفعان از سوی دیگر نویسنده را بر آن داشت تا به تحقیق در خصوص موضوعی بپردازد که حاصل کار آن برای جامعه، نسلهای آتی، شرکتها و مصرف کنندگان و سایر ذینفعان سودمند و مفید باشد. مبحث مدل کسب و کار یکی از مباحث نسبتا جدید و قابل توجـه در حوزهی مدیریت و کسب و کار به شمار میآید و نویسندگان، محققان و شرکتها و سازمانهای بزرگ و کوچک در سطح دنیا به این موضوع علاقـه و توجه خاصی نشان میدهند. این مسئله پژوهشگر این پایان نامهرا بر آن داشت تا به تحقیق و مطالعه در خصوص این موضوع و با نگاه و رویکردی نوین و سودمند بپردازد. رویکرد مدل کسب و کار به مسئولیت اجتماعی سازمان با هدف دستیابی به روشی برای یکپارچه سازی استراتژیهای سازمان با سیاستها و برنامههای مربوط به مسئولیت اجتماعی سازمان و جهت خلق یک سازمان مسئول و البته سودآور از طریق دستیابی به مزیت رقابتیای که این مدل ایجاد میکند، بوده است که به خلق ارزش برای جامعه، سازمان و مصرف کنندگان فعلی و آتی و سایر ذینفعان خواهد انجامید. امید است این پژوهش راهی برای توجه بیشتر سازمانهای ایرانی و غیر ایرانی به مباحث اجتماعی و زیست محیطی و همچنین احترام به حقوق مصرف کنندگان، کارکنان، جامعه و سایر ذینفعان و توجه به ارزشهای آنان باشد.
1-4) سوالات تحقیق
سوال اصلی این پژوهش این است که چگونه میتوان مدل کسب و کار و CSR را جهت خلق یک سازمان مسئول نسبت به تمامیذینفعان از جمله جامعه، یکپارچه نمود؟
در کنار یک سوال اصلی که به آن اشاره شد یک سوال فرعی نیز مطرح میباشد:
1- تاثیر مدل کسب و کار با رویکرد CSR برموقعیت رقابتی سازمان چیست؟
[1] Corporate Social Responsibility (CSR)
[2] Porter & Kramer
[3] Business Model
[4] Afuah
[5] Zott & Amit
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را میتوانید دانلود نمائید
چون فقط تکههایی از متن پایان نامهدر این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه