و توسعه مشارکتی در حد این وجوه عمومیمیباشد و بنابراین روی هم رفته سالانه 5 الی 6 میلیارد دلار بر روی فناورینانو هزینه میشود. بر اساس پیش بینی حجم بازار آینده فناوری نانو، بازگشت سرمایه گذاریهای این حوزه، از 150 میلیارد دلار در سال 2010 تا 3100 میلیارد دلار در سال 2015، برآورد شده است. این روند منجر به ایجاد 2 میلیون شغل در سطح جهان خواهد شد (روکو، 2007). بر طبق گزارشی که ستاد توسعه فناورینانو به تازگی منتشر کرده است تا سال 2009 کشور آمریکا با انتشار 11627 مقاله فناوری نانو به عنوان کشور پیشرو در این زمینه شناخته شده است. چین و ژاپن با 8807 و 5437 مقاله بعد از آمریکا در ردههای دوم و سوم قرار دارند. در سیر تکاملی نانوتکنولوژی کشور، میتوان سال 1382 را به عنوان نقطه عطف آغاز یکسری فعالیتهای زیرساختاری درپژوهش نانوفناوری به حساب آورد. در این سال علاوه بر تأسیس انجمن نانوفناوری کشور و برگزاری تعدادی همایش و کارگاه پژوهشی، برخی وزارتخانهها توجه خاصی به نانوتکنولوژی ابراز داشتند. در این میان وزارت صنایع با اختصاص بودجه، یکسری از طرحهای مطالعاتی در ارتباط با صنایع را به مراکز تحقیقاتی واگذار نمود. یکی دیگر از حرکتهای انجام شده در زمینه اشاعه تحقیقات در نانوتکنولوژی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رهبری گردید، اختصاص برخی اولویتهای پژوهشی برنامه سوم توسعه، در سال 82، به نانوفناوری میباشد. در همین سال ستاد ویژه توسعه نانوفناوری برای مدت 4 سال تشکیل گردید که وظایف آن شامل تصویب اهداف، راهبردها، سیاستهای کلان و برنامههای ملی توسعه نانوتکنولوژی در کشور، تقسیم وظایف کلی دستگاهها و تعیین مأموریتهای بخشی و هماهنگی آنها در قالب برنامه بلندمدت ملی، نظارت عالی بر تحقق اهداف و برنامهها میباشد. دیدگاه ستاد برای توسعه فناوری نانو، تدوین چارچوب فعالیت بلندمدت کشور در فناوری نانو است و در این راستا برنامه راهبردى ده ساله فناورى نانو در ستاد تهیه و به تصویب رسید. این سند، بر اساس بند ب ماده 43 قانون برنامه چهارم توسعه، به هیات دولت ارائه گردید و در مردادماه 1384 با عنوان سند راهبرد آینده به تصویب این هیات رسید. در این سند قرار گرفتن میان 15 کشور برتر جهان در حوزه فناورى نانو و تلاش براى ارتقای مداوم این جایگاه به منظور تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی مردم هدف گیرى شده است. با توجه به تغییرات و تجربیات کسب شده در طول اجراى سند، تصمیم گرفته شد که در فاصلههاى زمانى مشخصى اسناد تکمیلى تهیه و به تصویب رسد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که در دورههاى مختلف براساس موفقیتها و ناکامىها و تجربههاى گذشته، برنامهها باید بهبود یابند. در جدول 1-1 دورههاى اجراى سند راهبرد آینده ارائه است.
جدول 1-1: دورههای اجرای سند راهبرد آینده
بازدید : 757
پنجشنبه 7 خرداد 1399 زمان : 8:23