تعیین رابطه بین استندینگ و میزان فروش در شرکت صنعت ترمه .
تعیین رابطه بین سمپلینگ و میزان فروش در شرکت صنعت ترمه .
تعیین رابطه بین چیدمان و میزان فروش در شرکت صنعت ترمه .
۱-۵- مدل مفهومیو فرضیههای تحقیق
شکل ۱-۱- مدل مفهومیتحقیق
۱-۵-۱- فرضیه اصلی
بین تجاری سازی کالا و میزان فروش رابطه معنا داری وجود دارد.
۱-۵-۲- فرضیههای فرعی
بین استندینگ و میزان فروش رابطه معنا داری وجود دارد.
بین سمپلینگ و میزان فروش رابطه معنا داری وجود دارد.
بین چیدمان و میزان فروش رابطه معنا داری وجود دارد.
۱-۶- روش تحقیق
این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات همبستگی پیمایشی است. تحقیقات پیمایشی برای اندازه گیری نگرشها، سلیقهها یا الگوها و شیوههای زندگی و رفتار افراد به کار میرود. این تحقیق از نوع همبستگی نیز میباشد زیرا به بررسی عوامل تجاری سازی کالا روی عملیات خرده فروشی در صنعت ترمه میپردازد.
۱-۷- قلمرو تحقیق
قلمرو زمانی : قلمرو زمانی تحقیق سال ۱۳۹۳ میباشد .
قلمرو مکانی : قلمرو مکانی این تحقیق بنابر هدف اصلی آن در صنعت ترمه شهر یزد میباشد .
قلمرو موضوعی : قلمرو موضوعی تحقیق در حوزه مدیریت بازاریابی میباشد .
۱-۸- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در تجزیه و تحلیل اطلاعات و دادهها در این پژوهش از دو روش آماری استفاده میگردد :
الف – آمار توصیفی: در این پژوهش محقق به محاسبه فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ترسیم نمودار و تدوین جدول میپردازد .
ب- آمار استنباطی: محقق جهت آزمون سؤالات و فرضیههای تحقیق از آزمون همبستگی استفاده خواهد نمود.
در این پژوهش، روایی پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور و دیگر کارشناسان مورد ارزیابی قرار میگیرد. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه، با کمک نرم افزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ آن تعیین میگردد.
۱-۹- واژگان و اصطلاحات تخصصی
تجاری سازی [۱]: تجاری سازی کالا یک عنوان عمومیبرای توضیح مجموعهای از فعالیتهای پیشبرد فروش در داخل فروشگاهها یا محلهای عرضه است که تکمیل کننده وپشتیبانی کننده فعالیتهای تبلیغاتی است. این عملیات که اغلب باهزینه بسیار کم یا بدون هزینه انجام میشود، کلا باعث افزایش ثمربخشی فعالیتهای خرده فروشی است .
فروش: فروش عبارتست از ایجاد انگیزه و تمایل در مخاطب و هدایت او در جهت تصمیم گیری برای خرید. فروش یکی از عوامل زیرمجموعهی بازاریابی است، به عبارتی فروش انتهائیترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطهی بلندمدت با مشتریان است. در شکلگیری این رابطهی بلندمدت، بهنحویکه منجر به پیوند دائمیبا مشتریان بشود مهندسی تمامیعملیات (اعم از موفق و ناموفق) ضروری است.(تریسی، روانشناسی فروش)
خرده فروشی: خرده فروشی شامل همه فعالیتهای مربوط به فروش مستقیم کالاها یا خدمات به مصرف کننده نهایی میشود (یعنی کسی که این اقلام را برای مصرف شخصی و غیر تجاری میخرد). یک خرده فروش یک واحد تجاری است که کل فروش آن از محل خرده فروشی انجام میشود (روستا و بطحایی، ۱۳۸۵). هر سازمان که محصولات خود را به مصرف کننده نهایی بفروشد، چه اینکه یک شرکت تولیدی، عمده فروش یا خرده فروش باشد، خرده فروش نامیده میشود (فروزنده، ۱۳۸۱).
استندینگ: استندینگ یکی از عوامل مؤثر و مهم در تجاری سازی کالا و همچنین افزایش بازده سرمایه گذاری میباشد. استندینگ این امکان را به فروشنده میدهد که نمونه اجناس خود را با وضوح بیشتر در معرض دید خریدار قرار دهد.
چیدمان: به نحوه قرار گیری، دسته بندی و سازماندهی کالا در فروشگاه چیدمان گفته میشود. هدف از چیدمان افزایش منفعت در فضای قفسه و به منزلهی دسترسی سهل و آسان مشتری به کالا در فضای مناسب و جذاب میباشد.
سمپلینگ: واژه سمپلینگ در لغت به معنای نمونه گیری و یا مزه کردن است. زمانی که محصول جدید و نا آشنایی به بازار عرضه میشود یا مورد استقبال مردم قرار نمیگیرد با ارائه نمونههای کوچکتر از این محصول بصورت رایگان و آشنا کردن مردم با مزایای آن محصول، آنها را به خرید تشویق کرده و یا حتی هُل میدهیم . ارائه نمونه محصول شامل روشهای متعددی است که طی آن به مصرف کنندگان مقداری از محصولات بدون پرداخت پول یا به ازای پرداخت مبلغی اندک و جهت ترغیب به امتحان محصول(جهت دفعات اول) داده میشود.این روش اثربخش ترین و البته گران ترین تکنیک ترویج فروش مصرف کننده میباشد.
دیگر سایتها :